[صفحه اصلي ]     [ English ]
مجله علمي پژوهشي افق دانش awt-yekta Ofogh-e-Danesh Journal
:: دوره 11, شماره 1 - ( جلد-1 1384 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 11 شماره 1 صفحات 34-37
XML تأثير وضعيت دريافت درشت مغذی‌ها و ريزمغذی‌ها روی فشار خون بيماران ديابتی نوع II در شهرستان سبزوار Print

[English Abstract]
نويسندگان: اکرم کوشکی * و مهدی گل افروز
* دانشجوی دکترای علوم تغذيه - سبزوار- خيابان اميرکبير شمالی- خيابان گلشن- جنب مدرسه مهرکوشک- پلاک 8 kooshki_nutr@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكي
چکيده مقاله:
زمينه و هدف: پرفشاری خون يک بيماری شايع و خطرآفرين در ديابت است که 20-60% بيماران ديابتی را تحت تأثير قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد مواد مغذی مختلف بر روی فشار خون تأثير داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثير وضعيت دريافت درشت مغذی‌ها و ريزمغذی‌ها بر روی فشار خون افراد مبتلا به ديابت نوع II انجام شد. روش بررسی: اين مطالعه توصيفی- تحليلی بر روی 92 بيمار ديابتی نوع II مراجعه‌کننده به کلينيک ديابت سبزوار که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. فشار خون توسط فشارسنج جيوه‌ای در حالت نشسته اندازه‌گيری شد و مواد غذای مصرفی بيماران توسط پرسشنامه 24 ساعته خوراک و بسامد خوراک کسب گرديد و با برنامه Food Processor آناليز گرديد و دريافت مواد مغذی هر فرد، تعيين گرديد. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS و آزمونهای آمار توصيفی و ضريب همبستگی پيرسون در سطح معنی‌داری 05/0P تجزيه و تحليل شدند. يافته‌ها: ميانگين سنی بيمار ان 13±53 سال و شاخص توده بدنی آنها (BMI) 82/4±98/26 بود. ميانگين فشار خون سيستوليک بيماران 28/19±03/131 و فشار خون دياستوليک 67/6±01/77 ميليمتر جيوه بود و شيوع هيپرتانسيون در آنها 3/29% بود. همبستگی مثبت معنی‌داری بين دريافت کلسترول، سديم، B3،B5 و اسيدفوليک با فشار خون سيستوليک وجود داشت. همچنين همبستگی معکوس معنی‌داری بين ميزان دريافت سلنيوم، روی و مس با فشار خون دياستوليک وجود داشت. نتيجه‌گيری: نتايج اين مطالعه نشان داد که بايد با افزايش آگاهی بيماران ديابتی و خانواده آنها در ايجاد عادات غذايی صحيح از طريق آموزش مداوم، از عوارض سوء پرفشاری خون روی ديابت و بار بهداشی آن کاست.
واژه‌هاي كليديپرفشاری خون، ديابت، درشت مغذی‌ها، ريزمغذی‌ها،
متن كامل [DOC 136 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Kooshki A., Gol Afrooz M., The effect of intake of macro and micronutrients on the blood pressure of type II diabetic patients in Sabzevar Ofogh-e-Danesh Journal, 2005; 11 (1) :34-37
URL http://ofoghedanesh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-70&slc_lang=fa&sid=1
کوشکی اکرم، گل افروز مهدی، تأثير وضعيت دريافت درشت مغذی‌ها و ريزمغذی‌ها روی فشار خون بيماران ديابتی نوع II در شهرستان سبزوار مجله علمي پژوهشي افق دانش، 1384; 11 (1) :34-37
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 11, شماره 1 - ( جلد-1 1384 )
مجله علمي پژوهشي افق دانش Ofogh-e-Danesh Journal
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.084 seconds with 584 queries by AWT YEKTAWEB 2.0.6.5