[صفحه اصلي ]     [ English ]
مجله علمي پژوهشي افق دانش awt-yekta Ofogh-e-Danesh Journal
:: دوره 12, شماره 2 - ( جلد-2 1385 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 12 شماره 2 صفحات 50-54
XML تأثير نوع و مدت دريافت آب بر روی کاهش فشار خون در مردان مبتلا به پرفشاری خون Print

[English Abstract]
نويسندگان: خانم اکرم کوشکی *، خانم آزاده امين‌پور و دكتر مهين آذر
* مربي - سبزوار- دانشکده علوم پزشکی سبزوار- حوزه معاونت آموزشی kooshki-nutr@yahoo.com
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
چکيده مقاله:
چکيده زمينه و هدف: پرفشاری خون، سومين عامل خطر در مثلث مرگ ناشی از بيماريهای قلبی- عروقی در کنار بالا بودن LDL-c و سيگار عنوان شده است. مطالعات مختلف جمعيت‌شناختی، ارتباط مشخصی را بين انواع آب آشاميدنی و بروز بيماريهای قلبی- عروقی و فشارخون نشان می‌دهند. مطالعه حاضر با هدف تعيين ميزان تأثير نوع و مدت مصرف آب بر روی فشار خون مردان مبتلا به پرفشاری خون انجام شد. روش تحقيق: در اين مطالعه که به صورت کارآزمايی بالينی انجام شد، 41 مرد مبتلا به پرفشاری خون با ميانگين سنی 848 سال به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند و بر اساس سن، شاخص توده بدنی، نسبت دور کمر به دور باسن، نوع و دوز داروهای مصرفی، سيگار و مدت ابتلا به بيماری پرفشاری خون، با هم مشابه‌سازی شدند. به هر گروه به ترتيب روزانه 2 ليتر آب معدنی چشمه دماوند (گروه آزمون) و آب آشاميدنی شهر تهران (گروه شاهد) به مدت 8 هفته داده شد. در شروع، هفته‌های چهارم و هشتم مطالعه، فشارخون آنها اندازه‌گيری شد و يادآمد 24 ساعته خوراک از افراد هر دو گروه نيز گردآوری و ارزيابی گرديد. داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری t، Wilcoxon و Mann-Whitney در سطح معنی‌داری 05/0P مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته‌ها: ميانگين فشار خون سيستوليک در هفته چهارم و هشتم نسبت به شروع مطالعه، در گروه آزمون به ترتيب 5/13% و 5/21% و در گروه شاهد 6/5% و و 15% کاهش نشان داد که در هر دو مقطع زمانی از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0=P). ميانگين فشار خون دياستوليک نيز در هفته چهارم و هشتم نسبت به شروع مطالعه، در گروه آزمون به ترتيب 3/11% و 61/17% و در گروه شاهد 3% و 47/16% کاهش نشان داد که در هر دو مقطع زمانی از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0=P). تفاوت بين دو گروه اول و دوم در هفته چهارم معنی‌دار بود (05/0P<) ولی در هفته هشتم معنی‌دار نبود. اين کاهش در هفته چهارم در گروه آزمون بيشتر بود. نتيجه‌گيری: نتايج اين تحقيق نشان می‌دهد که آب بر کاهش فشار خون در مبتلايان به پرفشاری خون مؤثر است و می‌تواند خطر ابتلا به بيماريهای قلبی- عروقی را کاهش دهد.
واژه‌هاي كليديپرفشاری خون (هيپرتانسيون)؛ آب؛ نوع؛ مدت زمان؛ مردان،
متن كامل [DOC 115 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Kooshki A., Aminpour A., Azar M., Influence of the type and duration of water intake on blood pressure in hypertensive men Ofogh-e-Danesh Journal, 2006; 12 (2) :50-54
URL http://ofoghedanesh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=1
کوشکی اکرم، امين‌پور آزاده، آذر مهين، تأثير نوع و مدت دريافت آب بر روی کاهش فشار خون در مردان مبتلا به پرفشاری خون مجله علمي پژوهشي افق دانش، 1385; 12 (2) :50-54
ارسال پيام به نويسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 12, شماره 2 - ( جلد-2 1385 )
مجله علمي پژوهشي افق دانش Ofogh-e-Danesh Journal
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.081 seconds with 586 queries by AWT YEKTAWEB 2.0.6.5